طراحی و توسعه هدفمند بازیها
به بازیها عمیقتر نگاه کنیم
بازیها جایگاه تازهای در زندگی روزمره پیدا کردهاند. بخش بزرگی از بازیها به شکل مستقیم به سرگرمی، ورزش و آموزش میپردازند و حوزه نوپایی هم از بازیها به عنوان عنصری مکمل برای جذب و پایبندی مشتریان به کسب و کارها به کار گرفته میشوند. ما مدت زمانی است که پژوهش و بررسی تاثیر بازیها بر افراد را شروع کرده ایم. صدها ساعت به تماشای بازی بازیکنانی با اخلاقیات متفاوت نشسته ایم و بازخوردهایشان را شنیده ایم. و یقین داریم که بازی ها علاوه بر ویژگی های ظاهری، تاثیرات ناخودآگاه و عمیقی دارند که در هیچ دفترچه راهنمایی نوشته نمیشود. برگزاری رویدادهای متعدد بازی محور شهری و ده سال برگزاری کارگاههای بازی تیم سازی، این فرصت را به ما داده که توان این تاثیرگذاری را بارها و بارها بیازماییم. تا در کنار مطالعه دانش روز طراحی بازی بتوانیم:
اولا بازیهایی با اهداف سفارشی طراحی کنیم.
دوما بتوانیم به مشتریانمان بگوییم «کدام بازی برازنده شماست» و بیشترین تاثیر را در تطابق با خواسته هایتان دارد.
محصولات و خدمات
بازیهای رومیزی
ویدیوها
بازی ماجراجویی شهری
طراحی گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن چیست؟ گیمیفیکیشن به سادگی هنر افزودن مکانیزمهای بازی به سیستمها، روندها و فعالیتهایی است که عموما بازی شناخته نمیشوند. این کار باعث جذاب تر شدن پروسههایی میشود که رو به زوال و فرسودگی هستند. کارهای تکراری و خستهکننده را مفرح میکند. مسیرهای کمتر تجربه شده را رونق میدهد. باعث تجربه با کیفیت، تکرار پذیری رفتار و نهایتا افزایش وفاداری میشود. گیمیفیکیشن را کجا دیده ایم؟ این اواخر روش استانداردی برای بسیاری از سایتها و باشگاه مشتریان به کار گرفته شده که برای خیلی از مخاطبان آشناست. اگر شما بلیطی را آنلاین خریدهاید و با پیام " شما 10 امتیاز در پروفایل خود بدست آوردهاید" مواجه شده اید مخاطب گیمیفیکیشن هستید. اگر به خاطر خرید رایگان سومین خرید، دو خرید انجام دادهاید مخاطب گیمیفیکیشن هستید. اگر با پُرکردن چند صفحه از پروفایل لینکدینتان با پیام تشکر مواجه شدید یا نوار سبز رنگی را دیدهاید هم مخاطب گیمیفیکیشن هستید. در واقع در این روش هرآنچه ممکن است در یک اپلیکیشن بازی یا بازی ویدیویی وجود داشته باشد، در سیستمهای مختلف به کار گرفته میشوند. مهمترین هدف این روشها نگه داشتن مخاطب در بازی است، چون این دقیقا همان انتظاری است که کسب و کارها از مخاطبینشان دارند. فراتر از گیمیفیکیشن استاندارد: عمده این روشها صرفا برای افرادی طراحی شده که تشنه رقابت و امتیازگیری هستند. اما تعداد زیادی از افراد رقابت و امتیازگیری را مهمترین دغدغه خود نمیدانند. از طرف دیگر مخاطبین امتیازگیری پس از مدتی، دیگر از امتیازهای معمول لذت نمیبرند و به دنبال قلههای بعدی هستند که همیشه قابل دسترس نیست. برای همین نگارنده معتقد است برای طراحی و گیمیفیکیشن درفرآیندها، میتوان از بازیهای متنوعتری هم برای پاسخ به نیازهای دیگر مخاطبان استفاده کرد. روش هایی که اخلاق مدارانهتر است، کنترلگری گزندهای ندارد و ارتباط موثری با مخاطبان برقرار میکند...
کارگاههای تیم سازی و بازی مشارکتی
بازیهای مشارکتی: بازیهای مشارکتی بازیهایی هستند که برای پیشبرد اهداف مشخصی طراحی و در کارگاههای سفارشی شده بازی میشوند. معمولا در هر کارگاه بین 12 تا 20 نفر حضور دارند و هر کارگاه از 6 تا 10 ساعت طول میکشد. پس از هر بازی زمانی به بیان مشاهدات و دیدگاه های همه افراد اختصاص مییابد. روندی که با تسهیلگری مربی به سمت هدف بازی سوق پیدا میکند. ویژگی اصلی این بازیها، بدون باخت بودن آن هاست، به شکلی که موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی بین تمام نفرات تقسیم میشود. هدف عمده این بازیها تقویت ارتباط موثر، کار تیمی، اعتماد به خود و دیگران و خودشناسی است. نقطه قوت این بازیها تاثیرگذاری آنها نسبت به سایر متدهای آموزشی و روانشناسی است . ازآنجا که که فرد در زمان بازی هیجانات سانسور نشده خود را تجربه میکند و در حین بازی تجربهای از ذهن آگاهی در او به وجود میآید، ماندگاری و تاثیر اهداف مورد نظر، افزایش قابل توجهی مییابد. بازیهای مشارکتی برای سنین کودکی تا بزرگسالی قابل تعریف است و شامل تیپ های اصلی زیر میشود: 1. کارگاه تیم سازی: مخاطبین: بزرگسالان، گروه های کاری، استارتآپها، سازمانها، موسسات و ... محتوا: بازیهای مبتنی بر کار تیمی، ارتباطات درون سازمانی، مدیریت راهبرانه، اعتماد و همدلی مزیتها: افزایش راندمان کاری، حل مساله گروهی، بالا رفتن شاخص وفاداری، تاب آوری، روحیه نشاط و حل تعارضات 2. ارتباط موثر: زوجین و جوانان محتوا: بازیهای مبتنی بر اعتماد متقابل، ارتباط موثر، حل مساله، خود شناسی مزیت ها: حل تعارضات، تقویت همدلی، ارتباط با کیفیت 3. عمومی: مخاطبین: کودک و بزرگسال و ترکیبی ،گروه های دوستی، خانوادگی، همکار و یا افراد منفرد محتوا: ترکیبی از کار تیمی، اعتماد به خود و دیگران، ارتباط موثر، مدیریت، نشاط و سرگرمی 4. سفارشی: بنا به درخواست موسسات و سازمان ها با مطالعه یا مشاهده چالش ها، فاکتورهای متناسب مشخص شده و بر اساس آنها بازیها طراحی یا انتخاب میگردند.
بازیهای سفارشی
تیم ما
آرش اسلامی
همبنیانگذار بازیپدیا
طراح بازی رومیزی
طراح و مجری بازی مشارکتی و کارگاه تیم سازی از سال 1392
طراح و مجری بازیهای ماجراجویی شهری از سال 1400
طراح و برگزار کننده رویدادهای خلاق و بازیمحور
غزال نیاپرست
همبنیانگذار بازیپدیا
معمار
طراح و مجری بازیهای ماجراجویی شهری از سال 1400
ایده پرداز و طراح پروژههای خلاق
فعال حوزه کودک